tak sah solat jika pakai songkok -||

by Khamis, September 29, 2011 8 orang dah meluah perasaan

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

مِفْتَاحُ الصَّلاَةِ الطُّهُورُ وَتَحْرِيمُهَا التَّكْبِيرُ وَتَحْلِيلُهَا التَّسْلِيمُ

“Pembuka solat adalah taharah (bersuci).
Yang mengharamkan dari hal-hal di luar solat adalah ucapan takbir.
 Sedangkan yang menghalalkannya kembali adalah ucapan salam."
Sesiapa yang tak pakai songkok dalam solat hukum solatnya sah. Tetapi kalau pakai songkok dalam solat hukum solatnya tak sah. 

mesti anda tertanya-tanya "MENGAPA?"
tak kurang jugak pasti ada yang terdetik "MENGARUT!"
mungkin juga ada yang terfikir "MELAWAK JE KUT ENTRY NI"

seperti yang kita semua sedia maklum. sebelum bersolat, kita wajib memastikan diri kita suci dari hadas kecil dan hadas besar. itu adalah SYARAT SAH SOLAT. SUCI!

bagaimana pula dengan kaum Adam yang gemar mengenakan SONGKOK untuk bersolat? 
sudah tentulah TAK SAH SOLAT nya.

cuba anda menjawab persoalan di bawah.

pernah kah anda membasuh songkok anda?
berapa kalikah anda membasuh songkok anda?
bolehkah songkok anda dibasuh seperti mana anda membasuh pakaian anda menggunakan mesin basuh or menggunakan tangan dengan memberus bersertakan sabun?

ha.. aku dah boleh agk ape jwpn yang anda berikan. setahu akulah, songkok ni tak pernah dibasuh jika dilihat pada sejarah pemakainya. kerana materialnya adalah dari bahan yang tak boleh dibasuh.

jika dimasukkan ke dalam mesin basuh, pastilah songkok dah tak ada rupa songkok. baldunya pulak pastilah rosak. so, biasanya songkok tak pernah dibasuh sejak dibeli.

apabila songkok tidak pernah dibasuh, cuba fikirkan dimana letaknya kesucian songkok itu? takkan lah si pemakai asyik nak beli songkok baru tiap kali nak solat kan? 

oleh itu, cubalah anda fikirkan dan renungkan sendiri. fikir menggunakan logik akal. SUCI dari hadas kecil dan besar adalah SYARAT SAH SOLAT. jika tidak suci, maka tidak sahlah solat anda.

-diolah dari notes ayah saya Imam Masjid Terapong-



 saye bukan lah baik sangat, tapi saye tak lah jahat sangat, 
 sekadar nak meluah perasaan je.. bak kate tagline blog ak ni.. 
sukahati . layan jari . tengok hari . ikut stori 

dayan punyer

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

8 orang dah meluah perasaan:

Azmi Khan berkata...

as long as kita yakin yg kita dlm dan setiap pemakaian kita dlm suci it's ok...

tp dah klu bertahun tak cuci tu tak tau nak kata la....

sy ada 3 kopiah yg sy tukar2 memakainye setiap minggu.....

selipar hijau berkata...

kopiah boleh cuci... hehe.. boleh masuk mesin basuh.. kalau songkok tak boleh kan? kalau betol dorang basuh, songkok tu mesti dah tak cantek.. sy penah nmpak ade org pakai songkok yg da lunyai.. sb dorang basoh.. hehehe

afzalsukasuki berkata...

Islam itu indah dan memudahkan bagi setiap penganutnya. Kotor tidak bermakna bernajis.Kita masih boleh mengenakan pakaian kotor utk bersolat asal tidak dikhuatiri ada najis padanya.wallahua'lam

Nordin Ismail berkata...

betul... itu dalam keadaan darurat.. di sini point nye ialah kesucian.. jika sendiri tahu, sesuatu yang tidak bersih tidak boleh dibawa ke dalam solat.. dekat rumah kan ada byk pakaian bersih... patot ke pakai yg lebih kotor dr yg bersih? hehehe...

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum....sblum mgeluarkan ssuatu hukum...ada baiknya di teliti dlu dari segi dalil2nya...jgan mgeluarkan ssuatu hkum dgan fkiran yg logik shja...sbnarnya hkum mmakai kopiah,serban adalah sunat...mmakai songkok pun adalah dihruskan krana mnutup sbahagian kpala adalah sunat krna songkok mrupakan adat melayu yg x brtentangan dgan ajran islam dan xda dalil yg melarang pmakaian songkok....mgenai cuci dan x cuci songkok bkan lah mslah...sbb sngkok yg d pkai tu bkannya d ltak d kaki...kan sngkok d ltak di kpala..jd yg ada di songkok tu hnyalah kesan2 pluh d kepala...mnurut islam..peluh x dikira sbgai najis wlau berbau mcm na skalipn...dan ianya x di golongkan sbagai najis...solat ketika berpeluh dan terdapat bekas peluh pda najis adalah sah...krana yg boleh mmbtalkan solat slah satunya pkaian terkena njis...oleh itu,memakai songkok yg xprnah d cuci ketika solat adalah sah sbb hnya trdapat pluh kpala jak kat songkok tu...wallahu'alam..

Tanpa Nama berkata...

melainkan songkok tu ada nampak NAJIS, maka tak sahlah solat. Jika tidak solat tetap sah & sempurna. Itulah bezanya antara org berilmu dgn org yang bercakap ikut sedap mulut & hati

Tanpa Nama berkata...

zaman nabi & banyak negara2 arab, org solat sujud atas tanah/pasir tanpa sejadah. kenapa nko tak cakap pulak kot2 tanah tu ada najis binatang ??

Bonde Mawar berkata...

point sekarang adalah SUCI... harap maaf kerana saya lupe untuk mengkaji maksud HADAS KECIL dan BESAR.. tetapi ape yang saye nak tekan kan di sini adelah KESUCIAN yang dituntut ketika kita menghadap ALLAH SWT .. seringkali kite alpa dan leka tentang kesucian itu.. mengapa kite boleh bersuci (bercantik²) ketika ingin berjumpe dengan orang yang kita sayang ataupon orang yang lebih besar pangkatnya tetapi kite tidak menyempurnakan SUCI itu ketika menghadap ALLAH? kenapa kita sanggup memakai SONGKOK yang tidak pernah dicuci walhal kopiah yang mudah dicuci boleh digunakan? kenapa anda tidak pergi kerja atau berjumpe dengan orang dengan menggunakan seluar / baju yang tidak berbasoh? sedangkan baju tu cuma ada kesan peluh? kenapa mahu pakai baju yang sudah dibasuh? rasenye itu sudah cukop menjelaskan ape yang kabur yg cube saye sampaikan.. maafkan atas kekhilafan.. terima kasih bagi yang menegur .. sy terima dengan senang hati.. anda membuatkan saye meneliti dengan lebih dalam lagi.. bagi yang nak meroyan tak tentu pasal tu.. bukaklah minda anda.. zaman nabi xda mesin basoh.. xde rumah yang cantik dan lengkap macam sekarang.. semua serba ada.. maka janganlah anda merendahkan pemikiran dengan berkate yang bukan².. bukak lah minda.. kalo x mampu.. bukak je otak tu biar .. sekian...