NOTE II KLON V6 VS SAMSUNG GALAXY NOTE II

by Isnin, Jun 17, 2013 2 orang dah meluah perasaan
4.6.13 yang lalu aku telah membeli handphone yang sedang hangat dijual sekarang iaitu handphone KLON.. bagi orang yang semacam aku yang tak berapa nak mampu nak beli yang ORIGINAL, boleh la beli yang KLON je.. pada aku, tak menghampakan.. sesuai dengan harga.. hihi..

okay, disebabkan lame dah tak hupdate.. aku nak buat kisah handphone la kali ni. aku nak buat perbandingan antara yang original dengan klon. kebetulan adik aku beli yang original.. tu pon tatau original ke tak.. maybe AP je kot.. hahaha.. but AP still kira ORIGINAL jugak la.. sb 100% sebijik just cover warranty je berbeza. betol x? hihi..

**HARGA**

okey.. pertama sekali.. ape yang berbeza adalah HARGA.. memang jaoh sangat la kan bezanya.. adik aku beli dulu yang ORI tu harga RM2150 x silap.. flip casing pon nak ori, plus RM100, hahaha... warranty 1 year.

aku plak beli hanya dengan harga RM670, free flip casing, n diamond screen protector, (walhal aku tak gemor screen protector gitu) warranty aku pon dapat 1 year. thanks banyak la KATAK HIJAU! hihi.. tempat lain aku ushar, 6 bulan je warranty kot...

**MEMORI**

original internal memori ade 16Gb ok.. tp x silap 4Gb ntok RAM.. 12 Gb tggl tu mmg banyak la.. nak muntah dah install memacam.. takde hal la nak pikir nak install ape.. kot rase berkenan ngan apps tu, klik je install.. hehehe... x payah masok SD Card pon xpe..

klon plak ade 2Gb.. tp 1.3Gb je as phone storage.. tu aku tgok kat specification KATAK HIJAU la.. tapi ape aku nmpak kat phone specification, ade 2.05 Gb phone storage.. so, aku pon x bape nak paham sgt.. disebabkan internal memory cipot je.. kene la pakai SD Card.. aku nak install pon memilih jugak la.. haha.. kalo themes plak, kalo nak tukar, yang lame punye buang.. hihi.. mmg lecey tp x la susah.. acanor? maka dengan itu, aku kenalah rajin clean memory supaya phone storage x penoh ngan mende2 merepek such as temp file.. hihi..

**BODY**

secara kasar body luar nampak sejibik sebijik serupa la.. but then if korang kuarkan pen yang menyorok di balik tepon tuh, jeng jeng.. terus lah kantoi keKLONannye.. hahaha.. pastu tepon klon ni beratnye lebih sikit la dari ori.. bahagian belakang tempat letak batery + sim card + SD Card, sume same serupa je.. KLON pon pakai micro sim jugak.. maka terpakse lah gi potong sim tu ye.. aku pi kedai tepon area tempat keje je mintak potong.. pastuh blah camtuh je.. haha..

kelebihan KLON V6 ni, kite boleh tukar guna batery original..so, untuk pakai lame, belilah batery original.. kalo yang KLON ni punye batery macam cepat sket la abeh.. hihi.. (walhal bantai men game ngan on9 je)

**KAMERA**

kalau dah nama TAK ORIGINAL memang kualiti nye pon tak la ori ye.. klon nye kamera agak gelap berbanding yang ori.. macam tepon china nye kualiti tapi better byk sikit la.. haha.. bile tmpt tu terang memang cantik la gambar.. lebih² lagi outdoor kan.. tp kalo outdoor pon tgh malam, memang tak kan la cantiknye tu pon.. hak hak hak.. 

front kamera klon lagi la hampeh.. hihi.. dalam bilik yang terang benderang pon boleh jadi hudoh muke aku yang lawa ni.. hihi.. tp kalo pakai yang ori, melampau pulak lawanye aku ni.. hahaha..

**SKRIN**

terus terang the original is much more better than klon. haha.. yang original HD SUPER AMOLED bagai kan.. yang KLON ni kire SUPER CLEAR jela.. hehe.. HD AMOLED bagai tu x dapek la kan.. ko da nak murah, nk super² bagai lak kan.. hahaha.. size same je.. 5.5" jugak.. same jelah... hihi..

**SOFTWARE**

ade jugak apps yang tak boleh nak diinstallkan dalam KLON ni, kemungkinan apps tu datang dari SAMSUNG, so hanya handphone SAMSUNG je yang boleh download n install apps tu thru PLAYSTORE.. sb ade apps yang aku search kat playstore gune tepon KLON tak jumpe pon.. tapi kat tepon original ade.. hihi.. tapi manusia cam aku ni sentiasa mengEXPLORE so, ade gak la apps yang serupa dpt aku install kan.. hehe.. huhe.. berjaya jugak aku.. yelah ape gune ade pen tp x gune.. hihi..

**SOUND**

same ngan skrin nye..the original much more SEDAP n ENAK di dengar.. yang KLON ni suara nye agak slow.. then agak pecah la soundnye.. kire kalo bukak abeh kuat, bergegar jugaklah speaker nye. hihi.. since aku gune phone ni ntok on9 + bergaya + eksen + men game je.. bende tu xde masalah la.. sb bukan ade org nak kol or sms pon.. aku boh pon sim kad broadband.. huhe..
kalo korang jenis suke layan music.. better pakai earphone la.. buat sakit hati je kalo korang dengar thru speaker tu.. hihi..

ape lagi eh? aku pon tatau.. tapi overall pada aku memang tak rugi pon beli, nak bergaya pon ikot budget la kan.. if ade pape lagi yang korang nak tau, boleh je tanye kat aku thru FB or TWITTER kan.. hahaha.. gediks wei.. :p

kat bawah ni aku sertakan sekali GAMBAR perbezaan yang aku jumpe.. haha..

main camera.. x jaoh beza pon.. kiri KLON kanan ORIGINAL..
ni dlm bilik.. bukak lampu terang benderang kot..
yang ni plak kat ruang tamu je.. x bukak lampu semua.. hihi..

ni gambar untuk front camera.. kiri tu gune KLON kanan gune ORIGINAL.. more brighter la kirenye kalo ori ni even tmpt tu x mempunyai cukop cahaya.... tp kalo gune kat luar tmpt yang bercahaya.. nmpak kualiti same je.. hehe..

ni plak keyboardnye.. kiri KLON kanan ORIGINAL.. lain kan? ok.. fine!

ni cam menu jela.. kiri KLON kanan ORIGINAL.. x effect pape pon.. viewing je beza.. hihi..

yang ni salah satu contoh software yang aku maksudkan.. kat hp KLON aku xde SNOTE which is suppose to be ADE kate si KATAK HIJAU.. hihi.. but aku ni rajin godek² then jumpe la software yang similar.. iaitu FREENOTE hehe..

okeh laa.. kalo korang ade hati nak beli yang KLON.. boleh jugak contact si KATAK HIJAU ni.. bley COD, so korang bley tanye face to face sukati korang nak tanye ape.. pandai la si KATAK HIJAU tu menjawab.. haha.. dah promote la plak kan.. :p

 saye bukan lah baik sangat, tapi saye tak lah jahat sangat, 
 sekadar nak meluah perasaan je.. bak kate tagline blog ak ni.. 
sukahati . layan jari . tengok hari . ikut stori 

dayan punyer

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

2 orang dah meluah perasaan:

Tanpa Nama berkata...

Nice info... Thx ;)

Cairel Daniel berkata...

Bro... Beli handphone klon tu online or kat kedai? Tak berani nak beli online... Ingat nak cari kedai... Boleh tanya banyak sikit...