berhenti kerja

by Selasa, September 04, 2012 0 orang dah meluah perasaan
kenapa? mengapa? 
aku membuat keputusan untuk berhenti kerja? 

mesti dalam pemikiran sesetengah orang aku ni mengada-ngada. mungkin juga ada yang fikir, sengaja nak relax di rumah. dan macam-macam lagi orang lain boleh fikirkan.

tapi sebenarnya aku menderita. sakit sangat. beruntunglah pada mereka yang mengandung tapi tak mengalami apa yang aku alami.

dah lama aku tahan sakit. kononnya nak membantu meringankan beban suami dalam mencari rezeki. tetapi sejak bulan pertama sampai la masuk 6 bulan aku sering sakit. MC memang selalu. MIA lagilah selalu. yelah, bila dah kerap sangat ke klinik ambil MC, melampau jugak rasanya. 

kasihan pula pada majikan aku. bila aku asyik tak datang, kerja-kerja banyak tergendala. dah la semua datang dari aku. kalau bukan aku yang explain kan, tak ada siapa yang tahu kerja apa yang masuk.

setelah minta kebenaran encik suami. dia pun izinkan. lagipun memang kasihan sangat agaknya tengok aku yang dah macam gaya orang tua. bangun dari baring atau duduk pon kadang-kadang kena papah. hehe,

bila encik suami tak ada rumah, ayah aku lah yang tolong bawak pergi klinik. sebab tu lah ayah aku pon beria suruh berhenti kerja. nanti dah lepas pantang sambung balik.

nasib badan lah kan. aku ni dah masuk kategori wanita mengandung yang banyak songeh. bukan songeh aku buat sendiri.. dah Tuhan yang bagi bahagian aku macam ni. terima ajalah.

tapi bila aku berhenti tak bermakna aku goyang kaki aja. nak buat kerja rumah terus terang aku cakap memang tak larat. bukan malas. sungguh aku tak malas. aku rasa aku lebih rajin dari sebelum mengandung dulu. tapi disebabkan kondisi badan yang tak menentu. aku buat apa yang mampu ajalah.

income lain pun aku ada buat. macam biasa ambil upah design. itu ajelah yang aku mampu dan gembira. lagipun aku boleh buat bila-bila masa aku rasa senang. tak terikat macam waktu kerja. sebabnya kadang-kadang aku tak boleh tidur malam. jadi aku boleh buat kerja aku di malam hari.

kalau aku masi teruskan bekerja. mungkin aku boleh jadi stress. sebab aku memang dah cukup stress pon sebelum berhenti hari tu. belakang aku teramatlah sakit. baru nak regang-regangkan badan, tiba-tiba customer masuk. ya ALLAH, memang terpaksalah aku menanggung sakit sambil layan customer.

cubalah korang bayangkan. tak nak pon tak apa. tapi tu salah satu sebab aku berhenti kerja. selain tu bunyi-bunyi bising staff dok me'welding', potong acrylic semua tu cukup buat aku stress. pada aku membuat keputusan berhenti sangatlah bagus.

lain lah kalau aku kerja di dalam bangunan yang bebas bunyi² menyakitkan. ada ruang untuk rehatkan badan, paling tidak aku boleh rehatkan diri kat surau. tapi kedai iklan macam tempat aku kerja ni manalah ade ruang tu semua. dengan bau rokok bersepah. memang pada aku berhenti sangat berbaloi-baloi. biarlah aku mencari income dengan cara yang selesa bagi diri aku.

tapi kalau dah habis pantang kat situ ada kerja kosong, aku masuk la balik. hehe.. seronok sebenarnya kerja situ. tapi nak buat macammana, kondisi aku sekarang tak sesuai dengan environment kedai tu,.

 saye bukan lah baik sangat, tapi saye tak lah jahat sangat, 
 sekadar nak meluah perasaan je.. bak kate tagline blog ak ni.. 
sukahati . layan jari . tengok hari . ikut stori 

dayan punyer

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 orang dah meluah perasaan: