Nak nikah khitbah!

by Jumaat, Mac 02, 2012 0 orang dah meluah perasaan
setelah sekian lame menyepi, akhirnya aku pon merajinkan diri untuk menaip di belog kesayangan ku ini. korang yang menyinggah ni ape khabar? kalo singgah tu jangan la takat celup kaki dalam air ye *peribahasa rekaan yg bermaksud jengah belog tanpa baca entry*..hehehe..

kebelakangan ini aku asyiklah terbaca tentang nikah khitbah/nikah gantung . bukan pas nikah gantung diri sampai mati ye anda sekalian.. tapi gantung tanggungjawab je sebagai suami / isteri.. 
nikah khitbah ni seswai la untuk mereka yang masih belajar atau masih di bawah tanggungan keluarga.. atau sebetulnya tak mampu nak menyara diri sendiri lagi..

sebab apa ye? sebab utama nya adalah untuk mengelakkan maksiat. nak kahwin macam biasa, duit tak ada, family pulak kategori orang biasa² aja.. cukuplah untuk menampung kehidupan seharian..so, dengan nikah khitbah ni, pasangan tu boleh tangguhkan kenduri sampai mereka mampu untuk membuat kenduri..

tapi, persoalannya sekarang.. berapa ramai ibu bapa yang setuju dengan pernikahan sebegini? memang tak ramai pon la kan. lebih² lagi keluarga pasangan perempuan dah confirm menentang habis-habisan.. [termasuklah ayah aku jugak]

"Penat-penat aku bela anak aku dari kecik, bagi makan bagi minum.. aku sekolahkan sampai pandai², kau boleh nak kahwin ngan anak aku macam tu aja?" ayat si ayah yang biasa kite dengar kalo pernikahan sebegini diminta pasangan.

"Dah tahu tak ada duet, tak ada kerja, ada hati nak kahwin dengan anak dara orang? kau nak bagi anak aku makan apa lepas kahwin? pasir!?" ayat ibu pulak menambah menyokong tindakan si ayah.

maka.. dengan itu.. jadilah kes kahwin lari sampai siam.. ni kes anak tak mengenang budi je pada aku ni.. pentingkan kekasih dari ibu ayah yang dah lama menjaga kita.. jumpa kekasih barulah bape bulan.. kot lama sangat pon 3-4 tahun... mak bapak kau jaga kau dari kecik kau x pikir plak? cis!!!

emosional plak aku... hehehe..

berbalik pada nikah khitbah.. hehe.. keburukan yang aku nampak cumalah boleh menimbulkan fitnah aja. maklumlah nikah khitbah ni kan biasanya antara sanak saudara ngan rakan² rapat je yang tahu.. sementara nak menunggu duet banyak untuk buat kenduri.. dah tentu macam² akan terdengar.. tu jelah..

tp benda boleh setel.. korang gantung kan aje sijil nikah atau kad nikah kat leher tiap kali korang kuar.. bile nampak orang pandang lain macam.. tayang sket kat muke dorang.. hahahahha...

then ada lagi satu aku ada gak terbaca menyatakan bila nikah khitbah ni, lelaki x memegang tanggungjawab dalam memberi nafkah zahir.. sebab tu dorang nikah khitbah.. dan sebab itu nikah khitbah ni seswai untuk mereka yang belum bekerja atau masih belajar.. biler dah bekerja.. ada pendapatan.. kewajipan / tanggungjawab tu akan tetap di bahu suami kembali ... tapi bab ni aku tak berapa sure sangat.. kalo aku terjumpe yang sahih sesahihnya aku update lah ye.. hehehe..

dengan itu aku menyarankan rakan-rakan ku cuba memujuk keluarga anda semua untuk bernikah secara khitbah.. korang boleh cuba yakinkan mereka kebaikan yang akan korang dapat lebih² lagi untuk mengelak zina.. daripada buat majlis bertunang besar-besaran, lebih baek korang buat majlis nikah.. then sampai masa buat kenduri pulak.. tak gitu?

pandainya lah kan aku bagi cadangan.. cadangan aku yang camni pon kene tolak dulu.. hahaha.. tapi manalah tahu parents korang boleh terima kan.. cuba lah try.. hehehe.. tapi kalau kena tolak, janganlah pulak korang kawen lari ye.. pujuk je sampai boleh.. kalo x boleh jugak.. korang ikut jelah kehendak keluarga.. kumpul duet cepat² sket kasik banyak.. sekian terima kasih..



 saye bukan lah baik sangat, tapi saye tak lah jahat sangat, 
 sekadar nak meluah perasaan je.. bak kate tagline blog ak ni.. 
sukahati . layan jari . tengok hari . ikut stori 

dayan punyer

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 orang dah meluah perasaan: