pengalaman bersalin

by Selasa, Julai 22, 2014 0 orang dah meluah perasaan
Assalamualaikum.. salam  ramadhan ke-24

ade yang dah ponteng puasa ke? haha, macam budak² la plak kan.. harap tak adelah yang ponteng.. cuti tu lain la... haha..

alhamdulillah pada ramadhan ke-13 aku selamat melahirkan seorang baby boy bersamaan dengan 11 julai 2014 bersamaan juga dengan birthday NEKMI nya.. iaitu umi ku.. a big gift from me to her.. 


inilah putera ku.. yang diberi nama MUHAMMAD FAYYADH ARIFEE bin mohd fahd arifee
aka FAHD jr. haha.... setelah 41 minggu dalam perot bonde.. barulah fayyadh nak keluar.. itu pon setelah di 'induce' untuk kali kedua..

yang tak bestnye.. walid tak sempat nak melihat kelahiran fayyadh sebab bonde langsung tak jangka akan bersalin malam tu jugak.. doktor pon cakap esok pagi baru masok labor room.. tapi tiba-tiba kontraksion yang lite² tu jadi makin kuat.. semakin menjadi-jadi lepas doktor check bukaan pada jam 9 pm dan kononnye membantu untuk besarkan lagi bukaan yang ketika itu baru 3cm.. 

jam 11 pm aku dah tak tahan dengan kesakitan yang dirasai.. so aku mintak ubat tahan sakit.. 30 minit berlalu dan aku nye sakit bukan berkurang, tapi makin menjadi-jadi.. doktor check katenye baru bukak 4 cm.. aku pon terus lah menahan kesakitan.. lebey kurg 10 minit kendian misi-misi masok menjalankan tugas ntok check bp patient.. dan waktu tu jiran² katil beritahu keadaan aku yang dah meraung dekat sejam lebey.. 

sepanjang kontraksion tu aku dok beristighfar.. makin kuat saket makin kuat suara aku.. rase bersalah pulak ganggu diorang nak tdor.. tapi aku betol² sakit.. then misi-misi tu pon semua kerumun kat aku check bukaan dah 7 cm.. argh.. aku mmg tak boleh terlentang dah.. posisi aku mengiring sambil tangan aku genggam besi sisi kepala katil tu.. 

dorang terus called labor room then tolak aku dengan katil skali ke labor room.. yelah, aku nak bergerak pon x boleh dah.. sakit tu dtg dlm 2-3 saat skali.. 

sampai labor room perkara paling mencabar nak kena pindah ke katil labor.. tgh sakit nak kene bgon pulak pndah katil.. ergh... hanye yang penah merasai kesakitan itu je yg faham.. bila dah baring atas katil labor aku dah tak mmpu nak tahan.. mmg terus meneran aje.. 3 kali teran.. keluarlah puteraku.. terasa macam senang je keluar.. mungkin dah ade pengalaman dan aku mampu mengawal pernafasan.. Alhamdulillah~ 

perbezaan yang pertama dan yang kedua ialah.. 

first time aku rase sakit yang lama masok labor room dari jam 9am dan baby keluar 5.09 pm.. tapi proses selepas bersalin aku rase sekejap je.. keluarkan uri.. jahit.. then tggu 2 jam sebelum boleh keluar balik ke wad.

tapi yang 2nd time ni.. proses nak melahirkan singkat je.. lebey kurang sejam lebey je aku sakit kontraksion then bersalin.. tapi proses nak keluarkan uri.. menjahit aku rase lame sgt.. fuh..  dulu aku x rase sakit pon dijahit.. then rase sekejap je.. tapi kali kedua ni rase lame n rase saketnye.. macam kena jahit hidup-hidup.. maksud aku x di bius.. fuh.. seb bek la aku ni boleh lagi tahan sakit.. 

itulah kisah n pengalaman aku bersalin.. perasaan bahagia dan lega selepas baby keluar 2 kali dah aku rase.. lepas ni cuti lama.. almaklumlah dah dapat sepasang.. Alhamdulillah~

 saye bukan lah baik sangat, tapi saye tak lah jahat sangat, 
 sekadar nak meluah perasaan je.. bak kate tagline blog ak ni.. 
sukahati . layan jari . tengok hari . ikut stori 

dayan punyer

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 orang dah meluah perasaan: