Bulan Rejab

by Isnin, Jun 14, 2010 0 orang dah meluah perasaan
Assalamualaikum ntok all of my readers. hehe.. today our topic is about Fadilat Puasa di Bulan Rejab. but after i surf the internet about that, rupanya takde dalil kuat yang mengatakan tentang sunat puasa di bulan Rejab ni. rupenya.... baru tau.. huhu.. Bulan Rejab ni termasuk 4 bulan HARAM. tiga yang lainnya ialah Zulqaedah, Zulhijah dan Muharram. Setau aku, orang² tua suka puasa penuh dari bulan Rejab, Sya'aban and Ramadhan.

tapi pas surf.. Nabi Muhammad saw cuma berpuasa di bulan Sya'aban. itupOn x penoh. bulan Ramadhan je puasa penoh. hurm.. at least aku dapat gak ilmu lame tapi baru pade aku. hehe.. ni lah kelebihan internet kalau kita pandai gune ye kawan². jangan sesekali salah gune. buruk padahnye.. chewah.. hehe..

kat bwh ni hasil dari aku godek² web, blog, forum.. hehe.. copy paste je ni. ni lah hadis² yang aku jmpe yang ade gtau tentang fadilat puasa di bulan Rejab.
  • "Barang siapa berpuasa pada bulan Rejab sehari maka umpama ia puasa selama sebulan, bila puasa 7 hari maka ditutuplah untuknya 7 pintu neraka Jahim, bila puasa 8 hari maka dibukakan untuknya 8 pintu syurga, dan bila puasa 10 hari maka digantilah dosa-dosanya dengan kebaikan."
  • Riwayat al-Thabrani dari Sa'id bin Rasyid: "Barangsiapa puasa sehari di bulan Rejab maka laksana ia puasa setahun, bila puasa 7 hari maka ditutuplah untuknya pintu-pintu neraka Jahanam, bila puasa 8 hari dibukakan untuknya 8 pintu sorga, bila puasa 10 hari Allah akan mengabulkan semua permintaannya....."
  • "Sesugguhnya di syurga terdapat sungai yang dinamakan Rejab, airnya lebih putih daripada susu dan rasanya lebih manis dari madu. Barangsiapa puasa sehari pada bulan Rejab, maka ia akan dikurniakan minum dari sungai tersebut".
  • Riwayat (secara mursal) Abul Fath dari al-Hasan, Nabi saw berkata: "Rejab itu bulan ALLAH, Sya'ban bulanku, dan Ramadan bulan umatku."
Walau bagaimanapun hadis-hadis tersebut adalah hadis dha'if (kurang kuat) kerana sememangnya tidak terjumpa mana² dalil yang menyatakan tentang hukum puasa di bulan Rejab. Ada juga yang mengatakan puasa di bulan Rejab ini makruh. tapi sume tu x ada dalil kuat.

Tetapi pada aku, benda baik dan bagus sentiasa mendapat balasan yang baik dari-NYA. Tidak ada salah untuk kita beramal bila² masa. Tapi hadis² sebegini boleh memberikan semangat yang tinggi untuk kita meneruskan niat baik ini.

jom nyanyi lagu kat bwh ni. kalo korg tau la. yelah.. bagi yang da besar² ni, time kecik layan la nasyid. da besar ni, nasyid ape barang kan.. x moden la.. org nak enjoy! wakaka.. pape pon.. lagu ni tetap best. aku pon suke dengar nasyid la.. sedap tau jadi halwa telinga.

tapi skrg aku ngah dengar lagu dangdut. jiran aku bukak baik punye kuat. tatau kot arini da masuk 1 Rejab. nak gelek² lak rasenye.. ewah ~ ewah~ haha..



bulan² Islam by Alarm Me

Muharam Safar Rabiulawal
Rabiulakhir Jamadilawal
Jamadilakhir
Rejab Syaaban Ramadhan
Syawal Zulkaidah Zulhijjah

Awal Muharam bermula hijrah
Safar hindari amalan salah
Rabiulawal awal nabi diputerakan
Di tahun gajah

Israk dan Mikraj di bulan Rejab
Syaaban tingkatkan amalan
Berpuasa di bulan Ramadhan
Berhari raya di bulan Syawal

Ibadat haji di bulan Zulhijjah
Juga menyambul Aidil Adha
Ibadat haji di bulan Zulhijjah
Juga menyambul Aidil Adha

Ya Allah Maha Kuasa
PadaMu kami meminta
Perlindungaan di tahun ini
Dari godaan syaitan durjana

Ya Allah Maha Kuasa
PadaMu kami meminta
Kebaikan di tahun ini
Berkekalan ke tahun depan


p/s : selamat beramal. pade sape² yang lom ganti puasa, amek la peluang bulan² camni untuk ganti puasa. dapat juga pahala untuk puasa sunat, Insya'ALLAH.

dayan punyer

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 orang dah meluah perasaan: