mercun dan perayaan

by Selasa, November 13, 2012 0 orang dah meluah perasaan
Happy Deepavali to all hindu people.. hehe.. and for those who celebrate the Deepavali.. 

teringat pulak kat eman anak mama yang dulu sebot deepavali "DE-E-PA-VA-LI" hahaha.. time tu baru pandai mengeja dan membaca.. hehehe.. kire ok la kan.. ade jugak bunyi.. budak-budak.. 

topik kali ni nak kongsi pasal mercun "BOM BOM KABABOM!!" .. lumrah kat MALAYSIA ni, bila menyambut sebarang perayaan besar-besaran wajib bakar mercun! kategori wajib dah kau.. x penah lagi aku x dgr bunyi mercun time perayaan.. x kire la ape pon.. asal yg besar2 punye perayaan mesti ade..

tp yang peliknye, knp ramai sgt bengang ngan bunyik mercun semalam? tu hasil pemerhatian aku kat facebook and twitter la.. ade yang maki.. ade yang suro senyap.. ade yang mcm ngamok².. semua yang update negative tu org melayu.. mmg la kol 12 tu time tido.. tp mercun tu paling lame pon 30 minit je.. bersabar jela.. pastu nak tido, tido la kan..

cube ingat balik time perayaan AidilFitri.. kite main mercun daripada seminggu sebelum raya.. ade yg main sepanjang bulan puasa.. sampai la ke raya.. xde pon aku nampak member² non muslim ngamok2 update facebook or twitter mrh². betol x?

then selain dari perayaan AidilFitri.. aku rase susah nak kuar berita orang main mercun putus jari... cedera parah ke.. mate buta kene percikan mercun ke.. mmg jarang giler la.. sampai tahap aku rase, aku x pernah dgr lagi la.. hahaha.. betol x? tp time Aidil Fitri aku x pernah pulak x dgr or bace berite pasal putus² jari sb men mercun... mesti ade punye la.. kan kan? aku tau korang mesti terpikir kan..

kenapa mengapa dan apa sebab itu semua? ntah la.. aku pon musykil sbnrnye.. sb aku x pernah join non-muslim main mercun mahupon sambut perayaan mereka.. maybe someday aku nak tgok jugak la.. ape yang menyebabkan dorang boleh main mercun tanpa ade sbrg kecederaan serius. mungkin pengawasan orang dewasa ketat kot.. ataupon mmg budak² dilarang main mercun kot..

yelah, yang cedera slalu men mercun pon mmg budak². adekah ibubapa orang melayu ni x pandai nak kawal anak? atau mereka mengabaikan aje keselamatan anak? sampai x kisah atau biarkan saje ank² kecik main mercun? korang² boleh kongsi x? 
kalau cina tu mmg aku slalu nampak org dewasa yang akan bakar mercun.. mmg x nmpak budak² nye yg main mercun tu.. mungkin india pon camtuh kot.. isk isk isk.. melayu ni budak² berani sgt agknye.. 

 saye bukan lah baik sangat, tapi saye tak lah jahat sangat, 
 sekadar nak meluah perasaan je.. bak kate tagline blog ak ni.. 
sukahati . layan jari . tengok hari . ikut stori 

dayan punyer

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 orang dah meluah perasaan: