HALAL KAH?

by Selasa, Jun 18, 2013 0 orang dah meluah perasaan

Apa itu HALAL? okeh, saje aku tgok WIKI and inilah resultnye..

Halal adalah salah satu daripada hukum Islam.
Halal adalah sesuatu perkara, benda, atau perbuatan yang diizinkan dan dibolehkan. Sebagai contohnya, berjalan, tidur, meniduri isteri, makan haiwan yang telah disembelih dengan nama Allah.
Istilah ini dalam kosakata sehari-hari lebih sering digunakan untuk merujuk kepada makanan dan minuman yang diizinkan untuk dijualbeli menurut Islam.
Sedangkan dalam konteks yang lebih luas istilah halal merujuk kepada segala sesuatu yang diizinkan menurut hukum Islam (aktiviti, tingkah laku, cara berpakaian dll).
Lawan dari halal adalah haram.
tapi kat sini aku nak tekan kan bab MAKANAN YANG HALAL. korang tau tak ape makanan yang HALAL? ayam, itik, rusa, kambing, lembu, dan sebagainye yang bukan ANJING dan BABI opps~ KHINZIR kan? tu knowledge yang budak baru belajar pon tawu..

tapi korang tawu x, semua tu boleh jadi HARAM ataupun TIDAK HALAL?

"eh.. boleh plak kan.. dah halal.. halal jela."

err.. mane bley cenggitu kawan.. kalau dah TIDAK HALAL maknenye HARAM.. hihi.. salah satu punca yang menjadikan yang HALAL itu HARAM ialah, dengan tidak melakukan penyembelihan mengikut hukum SYARAK.

PENYEMBELIHAN????? eh.. korang tatau ke lembu, kambing, unta yang korang makan tu sume disembelih? bersyukurlah kita ada kat MALAYSIA, penyembelihan tu wajib dilakukan pade semua binatang yang ingin dijual di pasaran kerana majoriti rakyat di MALAYSIA beragama ISLAM kerana ISLAM adalah agama rasmi MALAYSIA. okeh?

korang nak ke makan MAYAT lembu? yang mati tanpa disembelih? dengar pon dah menjijikkan je.. huhu.. tetibe rase nak muntah. mengikut fakta sains pon, daging binatang yang tidak disembelih adalah sangat tidak elok. aku maleh nak xplain.. korang boleh google sendiri.

selain dari punca di atas, makanan yang dicurik pon menjadi HARAM. sedangkan mencurik pon dah haram, ape lagi makan hasil mencurik kan? even kat tin sardin tu ade cop HALAL JAKIM sekalipon, mende alah tu tetap HARAM. ha kau.. jage2 ye pade yang suke curik kawan punye makanan.. terutama student yang dok serumah tu lah.. share peti ais kan.. pastu suke tol men rembat makanan orang.. haha.. kawan tu lapar tgh² malam bukak peti es, licin.. hahaha..

kesimpulannya kat sini, tak semua yang HALAL itu HALAL... sebab kene tau jugak dari mane sumbernye.. maka dengan itu...terciptalah ayat ni..

MAKANAN YANG HALAL, WAJIB DATANG DARI SUMBER YANG HALAL.

sekian, wassalam.

 saye bukan lah baik sangat, tapi saye tak lah jahat sangat, 
 sekadar nak meluah perasaan je.. bak kate tagline blog ak ni.. 
sukahati . layan jari . tengok hari . ikut stori 

dayan punyer

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 orang dah meluah perasaan: